اولین ابرخودرو و مدل الکتریکی تاریخ برند لوتوس، از چهار موتور برقی با مجموع قدرت ۱۹۷۳ اسب‌بخار استفاده می‌کند.

زولا

شرکت بریتانیایی لوتوس (Lotus) مدت‌ها بود که وعده‌ی خودرویی جدید و انقلابی را می‌داد، اما باتوجه به شرایط بازار، بیشتر کارشناس‌ها ادعاهای مقامات این برند را بازی تبلیغاتی توصیف می‌کردند. اما روز گذشته، لوتوس از جدیدترین محصولش رونمایی کرد؛ اولین ابرخودرو و مدل برقی این برند قدیمی و اصیل انگلیسی، قدرتمندترین خودروی جاده‌ای جهان است.

Lotus Evija / لوتوس اوایا

لوتوس برای تولید اولین ابرخودرو و محصول برقی‌اش در تمام بخش‌ها سنگ تمام گذاشته است. اِوایا (Evija) نام ابر خودروی برقی لوتوس است که در زبان عبری «اولین چیز» معنی می‌دهد؛ مقامات لوتوس یا انتخاب این نام، سنت قدیمی استفاده از حرف E در اول نام هر محصول را با تولید اولین ابرخودرو و مدل تمام برقی ترکیب کرده‌اند. علاوه‌بر این، اوایا که با کد داخلی Type 130 شناخته می‌شود، اولین هایپرکار تمام برقی بریتانیا و اولین خودروی تولیدی لوتوس با حمایت‌های برند چینی جیلی هم خواهد بود. لوتوس که پس از یک دهه به‌زودی محصولی جدید تولید می‌کند، اوایا را نقطه‌ی شروعی برای طراحی انواع مدل‌های آینده معرفی می‌کند. اوایا، اولین محصول لوتوس با زبان طراحی جدید شرکت است.

Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا
Lotus Evija / لوتوس اوایا

در طول سال‌های گذشته خودروهای بوگاتی، پاگانی هوآیرا، ریمک C Two و کونیگزگ یکسو (Jesko) با طراحی‌های جذاب و متفاوت را دیده‌ایم، اما ابرخودروی لوتوس در سطحی کاملاً جدید قرار می‌گیرد. اولین نکته‌ای که با دیدن تصاویر اوایا برجسته می‌شود، وجود فرورفتگی و خطوط عجیب در بدنه است؛ تیم طراحی لوتوس اعلام کرده است که اوایا با رویکرد «طراحی شده با جریان هوا» شکل می‌گیرد. از دماغه تا سپر عقب و چراغ‌ها، مسیر و فرورفتگی بزرگی در بدنه‌ی خودرو ایجاد شده است تا جریان هوا در بهترین حالت آیرودینامیک اوایا را احاطه کند. اسپویلر بزرگ در جلو، دریچه هوای جانبی و دیفیوزر عقب در کنار باله‌ی هوشمند، مجموعه‌ای منحصربه‌فرد برای تولید بهترین چسبندگی و سواری آیرودینامیک هستند. متفاوت‌ترین بخش طراحی لوتوس اوایا در عقب است؛ دو تونل هوایی در بالای چرخ‌های عقب، طرح کلی چراغ‌ها و سپر و دیفیوزر را دیکته کرده است. رینگ‌های منیزمی با قفل مرکزی، چراغ‌های لیزری که برای اولین‌بار در یک خودروی جاده‌ای استفاده می‌شود، آینه‌های جانبی مخفی‌شونده و فناوری فرمول یک DRS از دیگر موارد جالب در طراحی اوایا است.